Support och kontakt

Vill du veta mer om våra tjänster och vad vi kan erbjuda din webbutik? Är du redan en samarbetspartner och har en fråga? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Vanliga frågor

ALLMÄNNA FRÅGOR

Vad är Varusök.se?

Varusök.se är en ny prisjämförelsesida i Sverige. Vi publicerar en mångfald av produkter från olika webbplatser och erbjuder besökare en omfattande och uppdaterad katalog av varor. Våra besökare kan jämföra priser och produkter och på så sätt hitta den bästa produkten för sina behov, enkelt och smidigt. Varusök.se är del av det internationella företaget Compare Group som är verksamt i Finland, Nederländerna, Belgien och Tyskland.

Vilken typ av butiker är anslutna till Varusök.se?

Vi samarbetar med alla typer av webbutiker – från stora återförsäljare till mindre butiker. Vi ansluter inte produkter eller tjänster som vi misstänker är oetiska. Vi tycker särskilt mycket om att samarbeta med butiker som kan tillhandahålla oss EAN-koder för sina produkter, eftersom koden hjälper oss att styra rätt information till rätt produkt. På vår webbplats är det svårare för unika produkter att få prisjämförelser och synlighet.

Compare Group har även webbplatser för prisjämförelser i andra länder. Kan jag publicera mina produkter även på dessa webbplatser?

Compare Group har webbplatser i Finland, Belgien, Tyskland och Nederländerna. Levererar ni även till dessa länder? Är produktflödet och webbutiken tillgängliga på dessa språk? Kontakta oss så berättar vi mer!

ATT ANSLUTA EN BUTIK

Hur ansluter jag min butik till Varusök.se?

Om du vill ansluta din butik till Varusök.se gör du det enklast genom att fylla i vårt ansökningsformulär. Om du behöver ytterligare information kan du kontakta oss så återkommer vi så snart som möjligt.

Vilken information behövs för att ansluta?

För att vi ska kunna ansluta din butik till vår tjänst behöver vi följande information:

  • Information om webbutiken (t.ex. webbadress, plattform och butikens logotyp)
  • Företagsinformation (organisationsnummer, kontaktuppgifter och betalningsinformation)
  • URL till produktflöde

Hur lång tid tar det innan jag kan se mina produkter på Varusök.se?

När vi har mottagit ansökningsformuläret genomför vi en kreditupplysning som vanligtvis tar 1–7 arbetsdagar. När den är klar påbörjar vi anslutningen av din butik. Om du har en produktflödesfil av hög kvalitet tar anslutningen ungefär 6 dagar. Anslutningsprocessen består av följande moment:

  • Vi kontrollerar produktflödesfilen och ber dig om komplettering vid behov.
  • Vi kontrollerar synligheten för dina produkter på vår webbplats.
  • Vi meddelar dig när dina produkter är synliga i vår tjänst.

KATEGORIER

Vilka produktkategorier kan jag hitta på Varusök.se?

 

Varusök.se har över 3 000 olika produktkategorier. För att underlätta navigeringen har vi delat in kategorierna i olika segment; underteman och teman.

 

Här är en lista över teman:

  • Elektronik/Eletronics
  • Mobiltelefoner och internet/Mobile phones and internet
  • Ljud och bild/Displays and sound
  • Hushållsmaskiner/Household appliances
  • Resor/Travel
  • Försäkringar/Insurances
  • Kameror/Cameras
  • Underhållning/Entertainment
  • Leksaker och spel/Toys and games
  • Trädgårdstillbehör/Garden supplies
  • Kontorstillbehör/Office supplies
  • Barn- och babytillbehör/Children’s supplies
  • Skönhet och hälsa/Beauty and health
  • Mode/Fashion
  • Bilar och däck/Cars and tyres
  • Cyklar/Bikes
  • Erotik/Erotic
  • Accessoarer/Accessories
  • Smycken/Jewellery
  • Presenter och gadgets/Gifts and gadgets
  • Renovering och bygg/Building
  • Kök och mat/Kitchen and dining
  • Mat och dryck/Food and drinks
  • Djurtillbehör/Pet supplies
  • Apotek och välbefinnande/Pharmacy and well-being
  • Möbler/Furniture
  • Skor/Shoes
  • Tränings- och friluftsutrustning/Sportswear and outdoors
  • Heminredning/Home decoration
  • LVI-produkter/LVI products
  • Kök och mat
  • Mat och dryck
  • Djurtillbehör
  • Apotek och välbefinnande
  • Möbler
  • Skor
  • Tränings- och friluftsutrustning
  • Heminredning
  • LVI-produkter

KLICK OCH CPC

Hur fungerar CPC på Varusök.se?

Genom att lägga till produkter på Varusök.se får du besökare till din butik. Du betalar en kostnad per klick för varje klick som leder från vår webbplats till din webbplats. CPC-priserna är fastställda efter kategori.

Varusök.se tillämpar ett lägsta faktureringsbelopp per månad på 10 €. Det innebär att om dina annonser genererar leads till ett belopp som är lägre än 10 € fakturerar Varusök.se 10 €. Om du får leads till ett högre värde än 10 € fakturerar vi den faktiska kostnaden. Dessa 10 € faktureras inte som en tilläggsavgift.

Du kan se alla uppdaterade CPC-priser för samtliga kategorier i vår CPC-prisförteckning.

Vad är ett klick?

Med klick avses en händelse som inträffar när en besökare klickar på en länk i en produkt på Varusök.se och förflyttas till en webbutik. Vi debiterar inte för alla klick. Vi filtrerar exempelvis bort klick som görs av bottar, Varusöks anställda och av en och samma besökare inom en angiven tidsram.

Hur många klick får jag?

Antalet klick beror på din prissättning, kategorin och hur många produkter din butik har. Även butiksinformationen, leveranstider och priser påverkar.

Var kan jag se statistik för min butik?

Du kan se och följa webbutikens resultat och statistik i Compare Groups PartnetNet. Du får automatiskt inloggningsuppgifter till tjänsten när din butik är ansluten och godkänd. Du kan även redigera butiksinformation i tjänsten.

 PRODUKTFLÖDE

Hur skapar jag ett produktflöde av hög kvalitet?

Dina produkter kopplas till Varusöks databas genom ditt produktflöde. Det är viktigt att produktflödet är av hög kvalitet eftersom det ökar synligheten för och konverteringen av dina produkter. Bearbetningen av produktflödet tar ungefär sex dagar beroende på kvalitetsnivån.

Du hittar anvisningar för hur du skapar ett flöde av hög kvalitet i vår dataflödesmanual.

Mitt produktflöde har ändrats. Ska jag göra något?

Meddela oss omedelbart om det sker några ändringar i ditt produktflöde (kolumner läggs till eller tas bort) på sales@varusok.se. Då kan vi uppdatera filändringarna korrekt och så snabbt som möjligt.

Kan jag använda samma flödesfil på Compare Groups andra webbplatser?

Vi använder samma struktur för produktflöden på alla våra webbplatser. Dock bör man beakta landspecifika leveranstider, priser och språk i flödesfilen. Använd nederländska för Vergelijk.nl och Vergelijk.be, franska för Comparer.be, finska för Vertaa.fi och tyska för ElCheapo.de.

Kan jag ha använda, återlämnade och second hand-produkter i mitt flöde?

Vi jämför endast nya produkter, och använda, återlämnade, prov-, eller second hand-produkter är INTE tillåtna i produktflödet.

    Hur levereras produktflödet?

    Flödet ska sparas på vår server, och URL:en ska skickas till Varusök.se. Vi laddar flödet flera gånger om dagen för att uppdatera dina erbjudanden på vår plattform.

    Du behöver endast skicka en url till flödet och säkerställa att IP-adressen inte blockeras av ditt system:

    Flödesadress:

    78.152.32.16/28 – CG DC1-1 IPv4 

    78.152.40.109/28 – CG DC1-2 IPv4

    2a02:d28:5580:45:1181::/64 – CG DC1 IPv6

    217.100.103.200 – 217.100.103.207 – Zwolle ziggo My-Office (217.100.103.200/29)

    193.65.45.246 – Finland office

    193.65.45.245 – Finland office

    46.185.41.180 – Lengow

    146.185.41.177 – Lengow

    185.61.176.129 – Lengow

     

    SKILLNADER I MÄTNINGAR

    Vi har själva mätt antal klick, och siffrorna skiljer sig från Compare Groups siffror. Varför är det så?

    Enstaka klick mäts och beräknas olika beroende på analyssystem. Om du har frågor kring skillnader i mätningar kan du kontakta oss.

     

    FAKTURERING/ADMINISTRATION

    Den här filen innehåller all information om de allmänna villkoren avseende fakturering och administration. Den innehåller även information om när du behöver meddela oss om vissa ändringar, t.ex. e-postadressen för fakturering och hur du gör detta.

    Månadsfakturering

    Du får dina fakturor i början av varje månad via e-post. Om du har frågor kring din faktura kan du kontakta oss på sales@varusok.se

    Ändringar i dina finansiella uppgifter

    Det är viktigt att du underrättar oss i tid om eventuella ändringar i dina finansiella uppgifter. Om du meddelar oss om eventuella ändringar innan den 25:e i månaden, kan vi behandla uppgifterna innan månadens slut. På så sätt kan vi säkerställa att allt är i sin ordning inför nästa faktureringskörning.

    Ändringar avseende följande uppgifter bör meddelas innan den 25:e i månaden:

    – Nytt bankkontonummer

    – Nytt VAT-nummer (momsregistreringsnummer)

    – Ny e-postadress för fakturering

    Säkerställ att e-postmeddelandets ämne är tydligt.

    Ändring av företagsnamn

    Om du ändrar namnet på ditt företag bör du underrätta oss om detta. Det kan till exempel innebära att företagets bolagsform ändras. Vid sådana ändringar kan du skicka e-post till oss eller fylla i det här formuläret. Vi går igenom ändringarna och justerar ditt konto i vårt system.

    Kontakta oss

    Vill du ansluta dig till oss? Lämna din e-postadress så återkommer vi inom kort.